Välkommen till en av Sveriges...
90 mest besökta privatbloggar i kategorin Utbildning
(Bloggportalen, feb-13)
2000 mest besökta privatbloggar alla kategorier
(Bloggportalen, dec-12)

Vi riktar ett stort och varmt tack till alla våra läsare!

Nu hittar du oss också på: Facebook och Twitter (Gå gärna in och Gilla/Följ oss)

lördag 12 januari 2013

(Reviderad) Favorit i Repris: Teckna och Måla Fantasy - Introduktion

Innan Magnus och Frida bestämde sig för att starta MF Hand & Heart tillsammans, drev Magnus den populära bloggen Pennans Vandring. De poster som alltid hade flest läsare var utan tvekan de som handlade om att lära sig att teckna och måla. 

Eftersom pedagogik och konst är något som också MF Hand & Heart handlar om, har vi bestämt oss för att posta hela den 11 lektioner långa serien om att teckna och måla fantasy, så att även våra läsare ska få ta del av den.

Lektionsserien börjar nu få några år på nacken och vänder sig främst till nybörjare och amatörkonstnärer. Arbetsgången Magnus idag använder sig av, ser delvis annorlunda ut och en större kunskap om färgteori gör att många valörskiftningar idag åstadkoms genom blandningar av färger (säg till om ni vill lära er mer om färgteori i samband med att måla ljus och skugga).

Vi hoppas att serien ändå ska vara lärorik och inspirerande läsning för alla som är intresserade av att lära sig eller ta del av en möjlig arbetsgång för att teckna och måla en fantasyillustration. Kom gärna med synpunkter och frågor. Vi försöker svara på alla kommentarer i mån av tid.

Besök gärna vår Facebook-sida Teckna Bättre om du vill lära dig mer om teckning eller bara visa upp dina teckningar eller bilder.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Efter lektion 1
Efter lektion 11 av 11
Jag har länge velat dela med mig av de erfarenheter jag fått inom fantasykonstens ädla område efter att sedan länge ha tecknat och målat dagligen. Började faktiskt vid ett tillfälle, på den första seriösa blogg jag startade,Fantasytree, men då på engelska (dessa lektioner hittar du här) innan jag bestämde mig för att mitt huvudfokus skulle ligga på den här bloggen där jag skriver på Svenska istället.

Däremot har jag inte velat använda samma koncept som förut och basera en rad teckningslektioner på en enda bok, som jag gjort med figurteckningskursen. Idag kom jag slutligen på ett bra upplägg:

Vi tar en av mina färdiga bilder som angetts som "favorit" på DeviantArt och sedan ritar och målar jag en liknande version och beskriver de olika stegen som separata lektioner.

I nuläget ser arbetsgången ut som så att vi börjar med en blyertsskiss, som vi sedan färglägger och gör till en färdig fantasymålning. Jag kommer att använda mig av programmet ArtRage3 för att teckna och måla digitalt och Photoshop för att efterjustera, men det går lika bra med ett annat grafikprogram (ett bra sådant som är gratis, är Paint.NET) traditionell blyerts och riktiga färger.

I nuläget är den arbetsgång jag föredrar den följande:
1. Blyertsskiss
2. Måla grundläggande bakgrundsfärger med vattenfärg
3. Måla separata delar med akryl/utspädd olja
4. Använda airbrush för mjuka övergångar och atmosfäriska effekter
5. Använda tjockare oljefärg för detaljer och accenter

Jag tror att en lämplig första utmaning är en påhittad fantasyvarelse liknande den jag gjorde för några månader sedan:

It Came From The Sewer, 2010 (digital)


Men jag tänker mig att vi gör bilden i en mer målerisk (och mindre serieaktig) stil. Jag tänker mig också att besten ska befinna sig utomhus, så att vi får möjlighet att öva oss på att teckna träd (ett av mina favoritmotiv!) och berg.

De olika delmoment som vi kommer att träna oss i att teckna och måla är alltså:
1. Berg
2. Träd
3. Fantasyvarelse

Hoppas du är teckningssugen, för i nästa post kör vi igång direkt med att etablera den övergripande kompositionen och de första grundformerna.

Givetvis är alla lektioner på den här bloggen helt gratis och du har min tillåtelse - och uppmuntras - att använda dig av och teckna av mina exempel för icke-kommersiellt övningsbruk, eller undervisningssyfte.

Kommentera gärna lektionerna och kursupplägget - syftet med kursen är att den ska kännas både rolig, relevant och lärorik. Säg till om du tycker att något saknas eller borde vara annorlunda, så ska jag göra mitt bästa för att tillgodose dina önskemål.

Utan mina läsare och kursdeltagare skulle den här bloggen inte vara något. 

Teckna på! :-)
------------------------------------------------------------------------------------------------

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar